Прочетен: 1492 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 05.02.2013 09:48
Културно - Историческо Дружество „Будител“- гр.Батак,
гр.Батак, ул.„Петър Горанов“ №8 buditel_kid@mail.bg
Изх. № 01/15.01.2013 г. http://buditel1batak.blog.bg/ ___________________________________________________________________________
Настоящият документ да се приложи към преписката заведена във Върховна Касационна Прокуратура с вх. № 15042/2012г., V ж и във Върховна Административна Прокуратура вх. № 732/2012 г.- ІІ
До: Главен Прокурор на Република България
Копие: Окръжна прокуратура гр.Пазарджик
/към преписката препратена от ВКП и ВАП/
Д О П Ъ Л Н Е Н ИЕ N:1
към
С И Г Н А Л
вх.№ 15042/2012г., Vж на ВКП и ВАП №732/2012г.-ІІ, гр. София
Относно: Недопустими по закон действия от Община Батак за
разпореждане/дарение/ с обекти Публична Собственост-
Недвижимата Културна Ценност-църква-костница и музей ,,Св.Неделя“
и Движимите Културни Ценности-кости и дръвници
Г-н Главен Прокурор на Република България,
Всяка проява на неспазване върховенството на закона, касаеща статута и опазването на Движимите Културни Ценности – кости и дръвници от баташкото клане 1876г., както и нарушаване автентичния вид на Недвижимата Културна Ценност църквата-костница ,,Св.Неделя“ в гр.Батак, следва да бъде считана за антинародно деяние и национално предателство, и опит да бъде заличена българската история и род.
Със съзнателните си Действията на неподчинение на закона, след дадените разпоредби от страна на МК и НИНКН, Пловдивска митрополия излага на риск авторитета на Българската Православна Църква, като я въвлича в процес на унищожаване на културно-историческото наследство и значима част от българската история – Въстанието в Батак и неговото жестоко потушаване през 1876 година.
Пример за почитане на мощите на Баташките светци, без създаване на обществен конфликт и закононарушения, е поведението на Старостилната Българска Православна Църква /канонизирала преди години загиналите батачани за светци/, а монахините от православен манастир в Калифорния /изработили първообраза на иконата на Баташките мъченице/, които отдават канонично почитта си, без претенции за присвояване на костите и самата църква-костница и музей ,,Св.Неделя“, и без да обсебват националната историческа памет и да опитват да я изопачат.
В продължение на повече от една година в Историческата църква-костница хилядите посетители нямат възможност да се запознаят с историята на обекта, защото няма историци- екскурзоводи, а вместо това посетителите са възмутени от абсолютния кич наложен в интериора на костницата, променящ възприятието. Историческата беседа е заменена с жития на светии и ежедневни църковни служби, които би трябвало до се извършват в Катедралния ни храм-паметник в съседство с Историческата църква. Небива да се забравя, че Априлци загинаха за политическата свобода, защото те имаха своята църка, вяра и свещеници, които също загинаха като въстаници за свободата на майка България!
Допълнения по точка IV от горецитирания сигнал:
IV 8. Подробна обосновка на статута и собствеността на Движимите Културни Ценности- кости инв. № от 371 до 622 и дръвници инв.№ 1 и № 2 – Основен Музеен фонд, описани в главната инвентарна Книга № 1 на ИМ Батак:
Правни основания:
ПМС 1608 от 1951г./ бр.7 ДВ 1952 г.
Закон за Културното Наследство от 2009г.
Закон за паметниците на културата и музеите/ от 1969 до 2009гг./
Наредба Н-6 за формиране и управление на Музейните фондове 2009г.
Закон за Закрила и Развитие на Културата
8.1. Юридически статут на Движимите Културни Ценности/ форма на собственост/: Костите на загиналите батачани от 1876г. са археологичеки обекти /чл.146 (1) от ЗКН/-антропологичен материал, открит на повърхността и под повърхността на земната кора през различни години, и съгласно чл.2а , чл. 6 и & 9 от ЗКН са Културна ценност Публична Държавна собственост-общонародно достояние.
/вж обосновката по-долу т. IV 8.5/
8.2 Културно-исторически, научен и социален статут /определяне като културна ценност по ЗКН, научна и обществена значимост/.
Костите на загиналите батачани са Културна ценност с национално значение, предвид правните основания по-горе. Те са носител на национална памет, с високо научно и историческо значение, свидетелство за извършеното клане по време на Априлското въстание в Батак през 1876г. с цел политическо освобождение от Османска власт.
В продължение на 136 години те са Символ на българската чест и съставляват важна роля в Държавната политика на 86 български правителства за формиране на националното самосъзнание и чувство на национална идентичност с цел обединението на българския народ.
8.3 Дръвниците с инв. № 1 и № 2 – Основен Музеен Фонд на ИМ-Батак, свидетели на историческо събитие от национално значение - Априлското въстание 1876г- значимо историческо доказателство за зверското потушаване на въстанието в Батак. След 1966г. те са вписани в Държавния музеен фонд и представляват Културна ценност Публична собственост-общонародно достояние, с висока научна и историческа стойност.
Предвид, че са Публична собственост, факт е че те-власт имащите, не могат да подаряват костите на нашите предци с решения взети зад гърба на обществото. Избраните да управляват, са избрани да прилагат закона, но не и да вземат решения от името на общността, без тя изрично да ги е упълномощила, още повече що се отнася до решение от национална значимост.
8.3 Извършеното Дарение на костите и дръвниците с решение №505 но ОС Батак от 30.06.2011г. е незаконосъобразно, предвид, че:
8.3 (а) ОС Батак неправомерно се е разпоредил с Публична Държавна Собственост.
8.3 (б) Нарушен е чл.114 от ЗКН, като е извършено недопустимо по закон дарение на Културни ценности-Основен Музеен фонд.
Съгласно чл.114 от ЗКН правни сделки могат да бъдат извършвани с културни ценности само от Обменния Фонд, след разрешение на Министъра на Културата.
8.3(в) Виж всички аргументи и факти по т.IV 1-7 от сигнала:
Решение №505 следва да бъде обявено за нищожно и отменено, за което настояваме, както и да бъдат наложени санкции на закононарушителите - ОС Батак и Областния управител на Пазарджик.
IV. 8.5 ОБОСНОВКА:
1.Около една втора от костите инвентирани в Осоновния Музеен Фонд на ИМ- Батак са открити 1965-1966 г. под земната кора, по време редовни теренни проучвания на историческата църква ,,Св.Неделя“ за целите на интегрираната консервация /чл.147 ал5 от ЗКН/, и по силата на чл.2а от ЗКН представляват археологически обекти /антропологичен материал/-Публична Държавна Собственост.
Теренните проучвания са ръководени от специалисти на ИПК /Институт за Паметниците на Културата/, по нареждане на Комитета за Култура, и имат за цел консервация и изолация на основите на църквата-костница и музей ,,Св.Неделя“ по държавна задача. Извършени са изкопи по контура на цялата сграда на дълбочина 2-2.5м. При изкопните дейности са открити голямо количество кости на загинали по време на клането в църквата и двора през 1876г. Костите са описани на място от служители на ИМ- Батак /вж.архив на НИПК/. В последствие е взето решение костите да се обработят(консервират) по научни методи и да се инвентират в Основния фонд на ИМ- Батак, в Главна инвентарна книга на музея, като след ремонтните дейности по направа на саркофага костите трябва да се положат в него.
2. Все в тази връзка на 22.02.1966г. се провежда заседание на СОПК /Специализиран съвет за опазване на Паметниците на Културата/, р-л проф. арх.П.Бербенлиев, на който се приема ,,Предложение за Експониране на ,,Св.Неделя“ и оформяне на околната и́ среда,,/прил.6/, а именно:
-да се запази автентичния вид на обекта от епохата на въстанието и доказателствата за клането-петната от кръв, следите от куршуми, кладенецът изкопан с голи ръце, опушените от пожара стени.
-костите да бъдат експонирани и съхранени в специален саркофаг, леко завишен от пода на мястото на престолния камък, в интериора на църквата. (Така, същите, бяха разконсервирани на 12.май.2011г., когато своеволно и незаконно бяха извадени от криптата от Митрополит Николай, без присъствието, както е по закон, на представители на МК в нарочна комисия, която би трябвало да включва специалисти и музейни работници.)
-сатърът и дръвниците да се експонират по подходящ начин.
-решено е да бъде възстановена оригиналната разрушената ограда/калето/, след изготвяне на проект. Прилагаме протокола от заседанието на СОПК от 22.02.1966г./в Приложения/
3.Едновременно към този момент през 1967г. е назначена научна експедиция от антрополози с ръководител проф. Боев и проф. Цировски, които извършват научно обследване на антропологичния материал по 77 показателя /обследвани са скелетите на 156 души, от тях 38 са на мъже и 118 на жени. /и го описват в настолен карнет, впоследствие отпечатват труда си в научно издание на български, преведено на френски и полски езици.
4.Първоначалната част от костите са тези, които батачани са събрали в църквата ,,Св.Неделя“ след завръщането на оцелелите в разрушения Батак, и които кости представляват част от Първоначалната Музейна Експозиция, оформена след Освобождението съгласно ,,Временните Наредби“ от 1883г. и ,,Закона за Издирване на Старините“ от 1890г. За количеството и вида им към онзи период съдим по снимковия материал от 1880г. /Кавра/ и впоследствие фотографии от 1906 и 1926г. /в приложения/
Част от костите от тази Първоначална Музейна Експозиция след Освобождението постъпват в обновената музейната експозиция при откриването на ,,Исторически Музей с църква-костница“ в гр.Батак през 1956г, а друга – не, поради естественото им разрушаване, което е протичало от липсата на консервационни дейности по антропологичния материал.
След Освобождението, всяка година на 4 май, с много болка, Батачани са почиствали и подреждали всички кости пред църквата. На снимката от 1926г. /Магра Горанова пред църквата на фона на подредените кости/. От там можем да съдим за количеството и вида кости, които към този момент съставляват Първоначалната Музейната Експозиция след Освобождението.
Допълнения точка IX от горецитирания сигнал:
1.Няма съгласие от страна на НИНКН за извършените от Пловдивска Митрополия
промени в интериора на църквата и миропомазването на Движимите културни ценности –кости, както и нарушаване целостта на сакралния саркофаг, оформен по решението на СОПК 1966г.
Напротив – в писмо изх.№ 1041/03.05.2011г. до зам.министър Чобанов /Преди извършените Дарения на 12.05.12, реш.№ 490 и 30.06.12., реш.№ 505/, Директорът на НИНКН изразява становище интериора и съществуващия саркофаг да не бъдат променяни. Разрешено е извършването на еднократна литургия само по повод канонизацията. / в приложения/
Същото е препотвърдено в писмо изх. № 1126/09.06.2011г. на Директора на НИНКН до Директора на ИМ Батак-копия до зам.мин Чобанов, кмета Паунов, Пловдивски Митрополит Николай /в приложения/.
2.Министерство на Културата също не е изразявало съгласие за тези промени, и както сме цитирали в т.VII, наложена е принудителна Административна Мярка по чл.192 от ЗКН на Пловдивска Митрополия за неподчинение на закона и проявените своеволия, с които се уврежда културно-историческото наследство. Постанови се връщане на автентичния вид.
3.Скандализирането на българското общество от страна наПловдивска Митрополия с:
3.1 Незаконосъобразни намеси по екстериора на църквата след забраните на МК от 04.04.2012г., чрез монтиране на православен кръст, от човек, който носи на шията и по дрехите си нацистки свастики/пречупен кръст/.
3.2 Декларация на Митрополит Николай за неподчинение на закона и разпоредбите на МК от 04.04.2012г. – В: http://www.haskovo.net/?module=news&action=details&id=101920
3.3 Неподчинение на горецитираните разпоредби и закона след наложената Принудителна административна мярка по чл.192 от ЗКН и продължаване на паленето на свещи и ежедневни богослужения.
4.4 Забраната наложена от страна на Митрополит Николай, писмено до ИМ Батак, да спре да ползва върху емблемата и печата на Музея образа на Историческата църква-костница в Батак. Това са особено тревожни, съзнателни действия, които могат да бъдат съпоставяни с намеренията на ,,проекта Балева“ за заличаване на Българската История.
Допълнение по т.VI сигнала
Двете Писма на зам.министър Чобанов, от една и съща дата, преди извиршените дарения и миропомазване, изх.45-00-0176/19.04.2011г. и изх.04-00-0837/19.04.2011г. /в приложения/ пораждат много противоречиви въпроси:
1. Двете са на различни бланки, а графологията на положените подписи поражда съмнения за идентичност и припокриване на подписите с видими /с просто око и след увеличаване /разлики по посоката на кривите, типа нервност/при второто/ и плавност/ при първото/. Да се обърне внимание, че те са писани в един ден, по един и същи повод, но с различно съдържание.
2. Двете писма си противоречат по отношение позицията за запазване атвентичния вид на обекта:
Първото, изразява становище за запазване на автентичния вид, а второто, оставя вратичка за интериорни промени като цитира чл.83 и чл.84 от ЗКН.
3. Първото писмо постановява изцяло спазване на Законите за опазване на Недвижимите и Движимите Културни ценности-църквата и костите-ЗКН, ЗЗРК, Наредба Н-6
4. Второто писмо изразява становище ,,НЕ ВЪЗРАЗЯВА“ костницата ,,Св.Неделя“ да бъде прехвърлена в собственост на БПЦ ?! Да се има предвид, че съгласно българския синонимен и тълковен речник изразът ,,НЕ ВЪЗРАЗЯВАМ,, означава ,,Примирявам се, принуден съм да се съглася“. ЗКН в случая изисква ,,Съгласие“ от страна на Министъра на МК , а не ,,Примирение“.
Възниква въпросът: Имало ли е натиск върху зам.министър Чобанов по случая? Имал ли е зам. министър Чобанов делегирани права от министъра на МК да дава становище по случая, тъй като по документите по-горе липсва специален печат с ,,Делегирани Права“ да подписва документи по случая.
XIII.Обосновка на Музейния статут на историческата църква-костница ,,Св.Неделя“.
Освен подробната обосновка по случая дадена в Сигнала по приложение 1 до Министър-Председателя, Президента и Министъра на Отбраната, молим да обърнете внимание на следните документи:
1.Писмо от м. юли 1914г. на Кмета на Батак и Благотворително д-во ,,Паметник Батак“ до Министъра на Просвещението с молба църквата ,,Св.Неделя“ да бъде превърната в „държавен Мавзолей“ /ЦДА, ф.405, оп.9, а.е.644, л.52/
2. Решение Министерство на Просвещението от април 1915г., с което е постановено Историческата църква „Св.Неделя“ в Батак да бъде превърната в Музеен обект и да се впише в Регистъра ,,Паметници на Свободата“ заедно с родната къща на Каблешков в Копровщица и Дряновския манастир/ вж.ЦДА, ф.405, оп.9, а.е.644, л.68/
3. Писмо №189/1955г. на ОкНС- гр. Пещера, относно изпълнение на заповед № ХVІІІ-146 на Министъра на културата, относно преустройство и музейно оформяне на историческата църква в с. Батак. Исторически Музей с църква-костница музей „Св.Неделя“ е създаден по Заповед на Министъра на Културата с Решение № 56 от 24.04.1956 г. на Околийски Народен Съвет-гр.Пещера, и е официално открит на 17.05.1956 г. по повод 80-годишнината от Въстанието в Батак. Не само съгласно формулировката на този документ, но и на практика, Историческият Музей Батак се е идентифицирал винаги в съзнанието на българина с историческата църква-костница ,,Св.Неделя“, която е основна част от музейния комплекс.
4. След 1989г./периода на Демокрацията/ няколко решения на ОС Батак препотвърждават
музейния статут на историческата църква-костница ,,Св.Неделя“.
4.1 решение № 345 от 18.02.2010г. – определя самостоятелен юридически статут на ИМ Батак.
4.2 решение №356 от 30.03.2010г. – определя правото на ползване на ИМ Батак върху няколко музейни обекта, включително Историческата църква-костница и музей ,,Св.Неделя“.
4.3 решение № 368 от 27.05.2010 г. определя смесен начина на финансиране на ИМ Батак с държавно участие.
4.4 Решение № 368 и решение № 345 /т.2/ пораждат въпрос и отговор:
Предвид съфинансирането от страна на Държавата, На осн. Чл.40 ал.5 от ЗКН, по форма на собственост ИМ Батак би следвало да се класифицира не като ,,общински музей“ а като музей със ,,смесено уастие“, което означава, че за всички разпореждания по собствеността трябва съгласие и на Държавата.
5.Дарението на Историческата църква-костница на Пловдивска Митрополия с решение №490 от 12.05.2011г. е с тежести по начина на ползване – Право наползване на ИМ Батак, отдадено с решение № 356 от 30.03.2010г., което право съществува без прекъсване от основаването на ,,Исторически-музей с църква-костница“ в Батак от 1956 г. до днес.
6.Правен абсурд е Заповед № 310 на Кмета на Община Батак от 30.05.2011г., с която той нарежда да се промени решение № 356 от 30.03.2010г., като от списъка на предоставените за безвъзмездно ползване обекти на ИМ Батак да отпадне Историческата църква-костница.
Въпросната заповед е нищожна и абсурдна, тъй като изразява намерение на Кмета да се рапорежда с нещо, което вече не притежава и което принципно се решава от ОС Батак, а не еднолично от Кмета. ОС Батак, преди това, че с реш. № 490 от 12.05 2011г. е дарил обекта на Пловдивска Митрополия и към датата на заповед № 310 от 30.05.2011г., съответно вече не може да се разпорежда с него.
XIV. Настояваме още: на ОС Батак, Кмета на Батак и Областна Управа Пазарджик да бъде потърсена необходимата отговорност и наложени административни санкции за допуснатите закононарушения, предмет на настоящия сигнал.
XV.На осн чл.8 ал.1от ЗОС, чл.31 ал.1 т.3-5 от Закона за администрацията Областна Управа е контролиращият и отговорен орган за взетите решения на ОС Батак и актовете на Кмета, но не е предприела отмяна на незаконосъобразните документи, нито в административния срок към момента на съставяне на актовете – 2000г. и 2011г., нито в двуседмичния срок по чл.32 ал.2 от Закона за Администрацията при сезирането по нашия сигнал по приложение 1 изх.№ 8 от 22.10.2012г..
Настояваме на основание чл.45 от ЗМСМА Областния управител да бъде задължен да предприеме действия за обжалване и отмяна по съдебен ред на Акт № 110 и незаконосъобразните решения на ОС Батак №477, №488, №490, №505 – предмет на сигнала.
Виж:Приложения по нашия сигнал от 22,10,2012г.– Писмо изх.№ 93-00-13-28.11.2012 на Министъра на Културата с насоки към Областния управител за упражняване правомощията му по чл.32 ал.2 от ЗА и чл.45 от ЗМСМА/
Приложения:
1. Протокол на СОПК от 22.02.1966г.
2. Писмо на директора на НИНКН до зам. Мин. Чобанов изх.№1041/03.05.2011г.
3. Писмо на директора на НИНКН до Директора на ИМ Батак изх. № 1126/09.06.2011г.
4. Писмо на зам. министър Чобанов за спазване на Закона по повод Даренията и Канонизацията изх.45-00-0176/19.04.2011 г.
5. Писмо на зам. министър Чобанов по повод Даренията и Канонизацията изх.04-00-0837/19.04.2011г.
6. Интериор на църквата „Св. Неделя“ през 1879/80г. и църквата-костница през 1906г. с първа, временна експозиция, като костница-мавзолей.
7. Интериор на църквата-костница 1906 г. и Марга Горанова пред църквата-костница 1926 г.
8. Църква-костница и музей преди и след незаконната намеса на Пловдивска митрополия
С уважение и доверие в институцията: КИД „Будител“- Батак
Пълният текст на Сигнала до глявния прокурор четете тук:buditel1batak.blog.bg/history/2012/12/11/signal-do-glavniia-prokuror-na-rb-za-nedopustimo-po-zakon-ra.1029850
Тагове:
ДЕКЛАРАЦИЯ НА КИД БУДИТЕЛ -2 ЮНИ 2014
ПРОКЛАМАЦИЯ ЗА ДЕКАНОНИЗАЦИЯ НА БАТАШКИТ...
СТРАШНАТА ИСТИНА ЗА БЪЛГАРИЯ, КОЯТО НИКО...
Путин и Медведев са руски евреи, а Машк...